Sanatate

Colesterolul ridicat: cauze, simptome, trucuri

Ce este colesterolul?

Colesterolul denumește un anumit tip de lipide. Este o substanță cerată, grasă, pe care ficatul o produce în mod natural. Este vital pentru formarea de membrane celulare, anumiți hormoni și vitamina D. Colesterolul nu se dizolvă în apă, deci nu poate călători singur prin sânge. Pentru a ajuta la transportul acestuia, ficatul produce lipoproteine.

Lipoproteinele sunt particule obținute din grăsimi și proteine. Acestea poartă colesterolul și trigliceridele (un alt tip de lipide) de-a lungul vaselor de sânge. Cele două tipuri majore de lipoproteine sunt lipoproteine cu densitate scăzută (LDL) și lipoproteine cu densitate mare (HDL).

Dacă sângele conține prea mult colesterol LDL (colesterol purtat de lipoproteine cu densitate scăzută), vorbim despre colesterol ridicat. Lăsat netratat, colesterolul ridicat poate duce la apariția multor probleme de sănătate, inclusiv la atac de cord sau accident vascular cerebral.

LDL sau "colesterol rău"

Lipoproteinele cu densitate scăzută (LDL) sunt adesea numite "colesterol rău". Acestea poartă colesterolul de-a lungul arterelor. Dacă nivelurile de colesterol LDL sunt prea mari, se pot acumula pe pereții arterelor.

Acumularea acestor plăci poate cauza restrângerea arterelor, limitând fluxul de sânge și poate crește riscul formării cheagurilor de sânge. Dacă un cheag de sânge blochează o arteră în inimă sau în creier, poate provoca un atac de cord sau un accident vascular cerebral.

Verificarea nivelului de colesterol

Dacă aveți peste 20 de ani, medicii recomandă să verificați nivelurile de colesterol cel puțin o dată la patru până la șase ani. Dacă aveți un istoric medical ce include colesterol ridicat sau alți factori de risc pentru boli cardiovasculare, medicul dumneavoastră vă poate încuraja să testați nivelul de colesterol mai des.

Trucuri utile pentru păstrarea unui nivel normal al colesterolului

Acordați atenție nivelurilor de grăsimi saturate de pe etichetele produselor alimentare, precum zaharurilor adăugate. Cu cât consumați mai puține, cu atât mai bine. Sub 10% din caloriile zilnice ar trebui să provină fie din grăsimi saturate, fie din zaharuri adăugate.

Nu vă faceți griji cu privire la aportul insuficient de colesterol. Corpul uman produce suficient.

Alimentația ar trebui să include multe grăsimi sănătoase, nesaturate. Încercați să înlocuiți untul cu ulei de măsline extra virgin în bucătărie, cumpărați bucăți slabe de carne și gustări pe bază de nuci și semințe în loc de cartofi prăjiți sau alimente excesiv procesate.